Vedtægter for Sklerodermiforeningen

§ 1. Formål:

Foreningens formål er at virke til gavn for patienter med sygdommen sklerodermi samt patienter med beslægtede bindevævssygdomme.

Foreningen kan/skal:

  • Informere om sygdommen

  • Formidle kontakt mellem medlemmerne

  • Være talerør over for myndigheder og institutioner

  • Støtte forskningsprojekter om sygdommene og formidling af resultater fra sådanne projekter

 

§ 2. Medlemskab:

Foreningen er en patientforening.

Som ordinære medlemmer kan optages patienter med de under §1 nævnte sygdomme.

Pårørende og andre personer med tilknytning til medlemmet kan optages som støttemedlemmer.

Mod et årligt kontingent kan andre interesserede i Sklerodermiforeningens virke, uden at have krav på foreningens ydelser og deltagelse i foreningens arrangementer, ønske at støtte foreningen (f.eks. firmaer).

Der betales kontingent, som hvert år fastsættes på den ordinære generalforsamling.

§ 3. Bestyrelse:

Foreningens arbejde ledes af en bestyrelse på indtil 7 medlemmer, der vælges på en generalforsamling.

Samtidig vælges 1–2 suppleanter.

Bestyrelsesmedlemmerne vælges for 2 år og kan genvælges, således at 3 vælges det ene år og 3–4 vælges forskudt det næste år.

Det bør tilstræbes, at formand og kasserer ikke er på valg det samme år.

Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsens medlemmer er til stede.

I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.

Bestyrelsen konstituerer sig selv.

§ 4. Nedsættelse af udvalg:

Bestyrelsen kan efter behov nedsætte udvalg og arbejdsgrupper til behandling af særlige opgaver.

§ 5. Forskning:

Bestyrelsen kan, i det omfang økonomien i foreningen tillader det, donere penge til forskning.

§ 6. Tegning og hæftelse:

Foreningen forpligtes ved underskrift af 2 bestyrelsesmedlemmer, hvoraf den ene skal være formanden eller kassereren.

Formanden kan meddele kassereren fuldmagt til at modtage indbetalinger og betale indgåede forpligtelser.

Foreningen hæfter kun for sine forpligtelser med den af foreningen til enhver tid tilhørende formue.

Der påhviler ikke bestyrelsesmedlemmer et økonomisk ansvar.

 

§ 7. Generalforsamling:

Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.

Den årlige ordinære generalforsamling afholdes i perioden 15. september til 15. november.

Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, og skal indkaldes, når mindst 10 medlemmer skriftligt forlanger det med angivelse af dagsorden.

Ekstraordinær generalforsamling afholdes senest en måned efter begæring herom.

Generalforsamlingen indkaldes med angivelse af dagsorden med mindst:

  • 4 ugers varsel for ordinær generalforsamling

  • 2 ugers varsel for ekstraordinær generalforsamling

Forslag til generalforsamlingen skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen.

 

§ 8. Gereralforsamlingens afvikling:

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af de tilstedeværende medlemmer.

Den ordinære generalforsamling skal omfatte følgende faste punkter:

  • Bestyrelsens beretning

  • Indkomne forslag

  • Godkendelse af regnskab

  • Fastsættelse af kontingent

  • Fremlæggelse af budget

  • Valg af bestyrelsesmedlemmer

  • Valg af suppleant

  • Valg af bilagskontrollant

  • Eventuelt

Stemmeret har medlemmer og støttemedlemmer.

Beslutninger træffes ved simpelt flertal.

Afstemninger sker skriftligt, hvis blot ét medlem ønsker det.

Medlemmer, der ikke kan være til stede, kan skriftligt tilkendegive deres holdning til afstemningspunkter. Dette skal være bestyrelsen i hænde senest 2 dage før generalforsamlingen.

 

§ 9. Regnskab og Revision:

Foreningens regnskabsår er kalenderåret.

Regnskabet skal før den ordinære generalforsamling være kontrolleret af en bilagskontrollør.

Bilagskontrolløren vælges blandt foreningens medlemmer for ét år ad gangen.

 

§ 10. Foreningens formue:

Foreningens formue skal anbringes i et anerkendt pengeinstitut.

 

§ 11. Modtagelse af midler:

Udover medlemskontingenter kan foreningen modtage tilskud fra offentlige institutioner, private fonde m.v.

Foreningen kan ligeledes modtage testamenterede gaver.

§ 12. Udmeldelse:

Udmeldelse skal ske skriftligt med mindst 30 dages varsel.

 

§ 13. Eksklusion:

Et medlem kan ekskluderes, hvis medlemmet modarbejder foreningens formål, eller hvis medlemmet er i restance med kontingentbetaling.

Bestyrelsen træffer beslutning om eksklusion. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.

 

§ 14. Vedtægtsændringer:

Vedtægtsændringer kan vedtages på enhver generalforsamling, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget.

 

§ 15. Opløsning af foreningen:

Foreningens opløsning kan kun ske med 2/3 flertal på to på hinanden følgende generalforsamlinger, når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget.

 

§ 16. Foreningens midler ved opløsning:

Ved opløsning af foreningen skal foreningens formue tilfalde en institution eller aktivitet, der er forenelig med foreningens formål.

Den konkrete beslutning træffes på den generalforsamling, hvor foreningen opløses.

Beslutningen om anbringelse af foreningens formue skal effektueres senest 10 dage efter foreningens opløsning.

Godkendt på generalforsamlingen den 1. november 2025..